EHBO: Buiten de lijntjes kleuren met Little Trouble
Voor de Famme rubriek EHBO – Eerste Hulp bij Buitengewone Ontmoetingen – ga ik elke week op zoek naar mensen met een buitengewoon verhaal. Personen die anders ondernemen, anders leven of die bereid zijn om hun buitengewoon levensverhaal met jullie te delen. Kortom, mensen die #buitengewoonanders zijn. Deze week praten we met Ariane Van Little Trouble.
Little Trouble is een kidswear-label met een verhaal: buiten de lijntjes kleuren is oké en er is geen mooiere stijl dan een stijl die je persoonlijkheid uitdrukt. In tijden waarin alles perfect moet zijn is dat een mooie boodschap. Onder het motto ‘een glimlach toveren op véél gezichten’ produceert en verkoopt Little Trouble kwaliteitsvol organisch en Fairtrade katoen.
Hoe is het idee voor Little Trouble ontstaan?
“Toen ik in bevallingsrust was van mijn dochter maakte ik een t-shirt in zwart-wit-stijl voor mijn oudste zoontje – toen drie jaar. Op een dag zag ik mijn zoontje in de weer met stiften. Hij had een gezichtje op zijn t-shirt getekend en straalde van trots. Diezelfde dag kreeg hij verschillende complimentjes, ook van vreemden. De kiem voor mijn idee – stijlvolle zwart-wit-prints die kinderen zelf een personal touch kunnen geven – was ontstaan. Ik wilde een naam waarmee ik een verhaal kon vertellen en die een speels kantje had. Little Trouble vat het voor mij helemaal samen. Tekenen op kleren is normaal niet iets dat je je kinderen graag ziet doen, maar misschien wel als het stijlvol kan en hun zelfvertrouwen boost. Een beetje trouble is oké.”
Hoe heb je de opstart van je bedrijf gefinancierd?
“Aan een duurzaam label hangt ook een stevig kostenplaatje. Toch wilde ik nergens op toegeven om de kosten te drukken. Zo zou een standaard plastieken verpakking voordeliger zijn, maar wilde ik graag voor elk stuk een herbruikbare, tevens inkleurbare verpakking voorzien. Ik besloot het creatief aan te pakken en een crowdfunding te starten. Op die manier wist ik vooraf welke stukken aansloegen en kon ik op die manier heel wat leergeld beperken. De massale steun gaf natuurlijk ook een boost en het vertrouwen om volledig voor Little Trouble te gaan.”
In hoeverre zijn jouw kindjes een inspiratiebron geweest voor jou?
“Mijn kinderen Lex (4) en Fleur (1) zijn mijn grootste inspiratiebronnen. Al vanaf het eerste moment dat ik mama werd voelde ik een drang om creatief en zinvol bezig te zijn. De inspiratie voor de prints haal ik uit de interesses van mijn kinderen. Ze zijn trouwens mijn grootste fans. Lex vertelt tegen iedereen dat mama Little ‘’Kwebbel’’ is (hij kan Trouble niet uitspreken).”
Hoe bevalt het ondernemerschap je?
“Met stip op een: de fijne reacties van mensen die Little Trouble een warm hart toedragen. Iemand die de moeite neemt om me te laten weten dat het cadeau dat ze bestelden enorm gesmaakt werd of een foto doorstuurt van zijn kind dat stralend een ‘Little Trouble’-shirt draagt. Onlangs kwam ik op straat iemand tegen die een ‘Little Trouble’-sweater droeg. Er gaat niets boven de euforie die je dan voelt! En daarnaast natuurlijk ook de creatieve flow waar je in terecht komt, de nieuwe zaken die je opsteekt en de energie van andere ondernemers die je gaandeweg ontmoet. Als beginnende, kleine ondernemer is de administratie die erbij komt kijken soms wel een kluwen. De hoge kosten maken het als kleine speler ook niet eenvoudig om op te boksen tegen grotere labels die de productie in andere omstandigheden regelen. Maar daar probeer ik dan het verschil te maken door duurzame keuzes en een uniek product. Daar kijk ik dus soms wel eens tegenop, maar ik probeer dan steeds mijn drive in gedachte te houden: een glimlach toveren op veel gezichten.”
Wat was je grootste fout bij de opstart van je label?
“Ik heb verschillende beslissingen genomen die achteraf gezien wellicht niet de meest interessante waren, maar ik bekijk ze niet als fouten. Als je voor ogen houdt dat het niet alleen gaat om het eindresultaat maar ook om het proces, dan is een misser bijna een geschenk omdat je er zoveel uit leert en ontdekt. Je wordt er als persoon zoveel rijker van.”
Ariane maakte nog even tijd voor enkele buitengewone dilemma’s:
Mogen ze jou wakker maken voor lekkere sushi of voor een heerlijk pakje Belgische friet?
“Dat is een gemakkelijke: voor friet met mayonaise. Daarbij nog een curryworst special en je maakt deze vrouw heel gelukkig.”
Ga je voor glamping of voor een trekkershut in de bergen?
“Deze vind ik moeilijker: ik hou best van luxe, zeker op vakantie. Maar anderzijds kies ik graag voor de combinatie van rust en energie van prachtige, ongerepte natuur. Glamping in de bergen, is dat een optie?”
EXTRA EXTRA: Benieuwd naar de gouden raad van Ariane aan jonge vrouwen met ondernemerskriebels in de buik? Die lees je op Famme.
Volgende week Bij EHBO: comédienne Veerle Malschaert, die een tipje van de sluier licht over haar nieuwe show en hoe ze haar vrouwtje staat in een mannenwereld.
- Posted by Mariska Blommaert
- On 2019-04-25
- 0 Comment